Den digitala annonseringen, så som programmatisk annonsering, sociala medie-annonsering och sökmotorannonsering tar över allt mer medan traditionella annonsköp blir mindre vanligt.. Datadriven annonsering som kräver mindre mänsklig inblandning utifrån förbestämda regler gör att annonseringen blir mer träffsäker till en lägre kostnad.

Enligt Sveriges mediebyråer har medieinvesteringarna minskat med 4,8% i jämförelse med förra året. Trots minskningen är onlinevideo den kategori som ökat mest hittills i år, jämfört med förra, med en tillväxt på 14,1%. Detta är en av möjligheterna när man annonserar programmatiskt.

Vad är programmatisk annonsering?

Kärt barn har många namn brukar man ju säga: programmatiska köp, programmatisk annonsering, programmatics, programmatic buying. Ja, listan kan minst sagt göras lång. För att sammanfatta dessa kan man säga att det helt enkelt är moderna annonsköp som är datadrivna.

Programmatisk annonsering kan förklaras som en annonsauktion i realtid mot utifrån specifika kriterier. Kampanjerna går att göra väldigt specifika då du till exempel lägger in demografiska, beteendemässiga, yrkesmässiga med flera kriterier. Detta för att du på ett effektivt och träffsäkert sätt ska nå precis din målgrupp.

 

programmatisk annonsering funkar

Programmatiska ord:

Förklaringarna är mycket förenklade för att det ska vara lätt att skapa sig en uppfattning om vad det rör sig om.

SSP – Supply Side Platform: förenklat kan man säga att det är publicisternas system där format, platser, minimumpris med mera läggs upp.

DMP – Data Managment Platform: en plattform fylld av data.

DSP – Data Side Platform: annonserörernas plattform där vi handplockar medier, väljer frekvens, maxpris med mera.

Fördelar med programmatiska köp

Förutom att all annonsering online är mätbar, finns det självklart fler fördelar med programmatiska annonser. Vi har listat några av de som är unika för att annonser programmatiskt:

Investeringsflexibilitet
Trots att du har påbörjat en kampanj med en specifik budget är det inte några problem att ändra den eftersom. Oförutsedda saker kan hända, precis som att prioriteringar kan ändras. Men med programmatiskt är det inga problem att ändra i sin investering.

Frekvenstak trots olika medier
Även om dina annonser visas i flera olika medier är det inga problem att sätta frekvenstak. Om du inte vill att dina kunder eller potentiella kunder ska se de programmatiska annonserna mer än tre gånger, kommer de heller inte visas fler gånger för samma person. Detta gör att du slipper en annonströtthet eller att de blir uttjatade samtidigt som du slipper en overspending.

Relevansen finns alltid där
Eftersom du sätter upp kriterier i början av kampanjen tillsammans med ditt syfte och målsättningar kommer kampanjen vara relevant mot målgruppen. Under kampanjens gång optimerar vi även för att relevansen inte ska försvinna för målgruppen.

Du kan utnyttja extern styrning
Om du säljer gummistövlar och det ska regna i Borås, då vill du självklart att invånarna ska se annonser om att du säljer gummistövlar. Det kan du ställa in. Detta skapar också en relevans samt en efterfrågan som dina potentiella kunder som de kanske inte ens tänkt på att de har.

Samlad kampanjuppföljning
Även om du har flera olika kampanjer eller annonser som rullar samtidigt får du all uppföljning samt resultat på ett och samma ställe vilket självklart är mycket smidigare än att ha ett tiotal rapporter att kolla igenom.

Du sparar tid!
De allra flesta, speciellt företagare, upplever tid som en bristvara. Med programmatisk annonsering sparar du mycket tid jämfört med att ringa till flera olika medier och göra manuella bokningar.

Vår slutsats om programmatics

Om du vill nå din målgrupp på ett träffsäkert sätt och samtidigt inte betala för mycket. Då är programmatiska annonser helt rätt för dig! Men vi förstår om det kan kännas krångligt eller överväldigande. Vi hjälper dig komma igång och är med dig hela vägen.

Kontakta oss eller slå oss en signal redan idag så ser vi till att du slipper spendera onödiga pengar på annonser som du inte vet vad det genererar.