De flesta har hört talas om SEO, men vad är det egentligen? SEO står för search engine optimization som på svenska blir sökmotoroptimering. Det innebär att man optimerar webbsidan för att synas på vissa sökord bland sökresultaten på sökmotorer, som exempelvis Google.

Hur gör man för att sökmotoroptimera?

Man kan göra på olika sätt när man jobbar med SEO. Grundtanken är att optimera sajten för att Googles rankbrain ska hitta det användaren söker efter på ett enkelt och smidigt sätt. För att på ett enkelt sätt förklarar hur SEO fungerar delar vi upp det i fyra olika delar.

Analys

Det är bra att börja med en analys för att man ska veta vilket utgångläge man har. Det är flera olika delar man analyserar för att man ska få en helhetsbild av nuläget och på så sätt kunna bygga en bra grund för arbetet med sökmotoroptimeringen.

Sökordsanalys
Att analysera sökord och sökvolymer för att se vad målgruppen faktiskt söker på för att hitta dina produkter eller tjänster. Det finns flera olika verktyg man kan använda för detta, Google har bland annat search console och sökordsplaneraren som man kan använda till detta.

Konkurrentanalys
Kolla vad och hur konkurrenter gör. Vad de använder för sökord, hur optimerade deras sajter är för att skapa sig en uppfattning vad man står inför. Genom att titta på konkurrenter kan man också få inspiration, man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Webbsidan
En annan del i SEO är också tekniska aspekter på webbplatsen, exempelvis hur snabb den är. Oftast finns det tekniska aspekter som kan bidra till ett bättre SEO-resultat i slutändan. Sedan finns det vissa riktlinjer för hur innehållet på sajten bör vara uppbyggt och hur många klick användaren ska behöva klicka för att nå det den söker.

 

SEO-analys

 

On-site/page

Då analysen är klar har du förhoppningsvis en uppfattning om hur nuläget ser ut och vad som behöver göras, så då är det dags att kavla upp ärmarna och sätta igång SEO-arbetet.

Som regel behöver innehållet oftast anpassat men det kan också behöva göras en del tekniska åtgärder på din webbsida. Detta har du förhoppningsvis fått fram under analysen av webbsidan.

Detta bör du tänka på när du jobbar med innehållet:
– Textlängderna, de borde minst vara 300 ord. Gärna längre.
– Meta-taggarna bör innehålla sökordet och gärna en böjning eller synonym av sökordet.
– Ha gärna två bilder per undersida med alt-taggar.
– Länka både internt och externt.
– Nyckelordsdensitet, spamma inte med sökordet.

Off site

Åtgärderna på din webbsida är klara, då behöver du ha koll på vilka som länkar till din sajt idag. Du vill inte att webbsidor med låg domänauktoritet eller sidauktoritet länkar till dig och drar ner dina poäng. Du vill att webbsidor med hög trovärdighet ska länk till din sajt. Du kan läsa om Moz poängsystem här.

Du vill också ha koll på omvärlden, vad dina konkurrenter gör och annat som kan påverka din placering på sökmotorerna. Eftersom sökmotoroptimering är ett pågående arbete behöver du hela tiden få länkar till din webbplats.

 

Sökoptimera text

 

Löpande arbete

Så när du har SEO-optimerat sajten, innehållet och har koll på omvärlden börjar det löpande arbetet. Detta innefattar att uppdatera sajten med exempelvis blogginlägg eller nyheter som är kopplade till dina sökord. På detta sättet kan du jobba både med interna länkar samt länkar ut från sajten.

Sökmotoroptimering är hela tiden ett pågående arbete. Man får räkna med att det tar cirka 6 månader innan man ens ser något resultat.

Vår slutsats kring SEO

Vi tycker att små som stora företag ska satsa på SEO. Sökmotoroptimering är en av de åtgärder som har bäst ROI, då det kostar främst i tid och resurser.

Om du själv känner att du inte har tiden eller möjligheten att sköta SEOn för ditt företag finns det många som kan hjälpa dig. Vi är ett av dem, läsa om hur vi jobbar med sökmotoroptimering här och kontakta oss om du vill ha hjälp.